Asigurarea calităţii în educaţie şi formare profesională (EFP) este o problemă transversală, care are o relevanţă mai mare în prezent, nu numai pentru că facilitează schimbările importante la nivel de sistem (cum ar fi cele care vizează garantarea eficienţei sistemelor de EFP, facilitarea accesului la EFP şi consolidarea relaţiei dintre EFP şi piaţa muncii), ci şi pentru că asigură monitorizarea rezultatelor obţinute prin referire la obiectivele propuse.
Dezvoltarea sistemelor de calitate este coordonată de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale (MTSS) şi de Ministerul Educaţiei (ME). Dar, confruntate cu complexitatea sistemului de EFP, cele două ministere colaborează în coordonarea activităţii mai multor entităţi implicate în procesul de asigurare a calităţii, dintre care amintim:
- Directoratul-General pentru Ocupare şi Relaţii Industriale (DGERT, dependent de MTSS) este un serviciu central, administrat direct de către stat, a cărui misiune este de a coordona şi implementa politicile publice legate de ocuparea forţei de muncă, formarea şi certificarea profesională, certificarea furnizorilor de formare, relaţiile profesionale, mediul de lucru şi sănătatea la locul de muncă.
- Institutul pentru Ocupare şi Formare Profesională (IEFP, dependent de MTSS) este serviciul public naţional de ocupare a forţei de muncă, a cărui misiune este promovarea calităţii muncii şi combaterea şomajului prin politici active de ocupare şi formare profesională.
- Cabinetul pentru Strategie şi Planificare (GEP dependent de MTSS) are misiunea de a asigura sprijin tehnic pentru formularea politicilor şi pentru susţinerea planificării operaţionale. GEP este, de asemenea, responsabil pentru monitorizarea şi evaluarea punerii în operă a politicilor, a instrumentelor de planificare şi a obţinerii rezultatelor stabilite.
- Observatorul pentru Ocupare şi Formare Profesională (OEFP, dependent de MTSS) este o entitate de consiliere, a cărei misiune contribuie la diagnosticarea, prevenirea şi soluţionarea problemelor din domeniul ocupării şi formării profesionale.
- Inspectoratul General al Educaţiei (IGE, dependent de ME) are responsabilitatea de a monitoriza, controla, evalua şi audita activităţiile tehnico-pedagogice şi administrativ-financiare ale instituţiilor de învăţământ.
- Cabinetul pentru Statistică şi Planificare în Educaţie (GEPE, dependent de ME) are misiunea de a producere şi analiza statisticile privind educaţia, care să fundamenteze formularea politicilor, planificarea operaţională şi obţinerea rezultatelor globale la nivelul sistemului de învăţământ.
- Directoratul General pentru Inovare şi Elaborarea Curriculumului (DGIDC, dependent de ME): are misiunea de a asigura concretizarea politicilor legate de componenta pedagogică a educaţiei şi de a oferi sprijin tehnic pentru formularea acestor politici legate de inovarea şi elaborarea curriculumului.
- Agenţia Naţională pentru Calificări (dependent de MTSS şi ME) este o instituţie publică integrată în administrarea directă a statului. Reglementată de MTSS şi ME, are misiunea de a coordona executarea politicilor educaţionale şi de învăţământ profesional referitoare la tineri şi adulţi, asigurând dezvoltarea şi administrarea Registrului de Calificari.