În cadrul acestei pagini, prezentăm indicatorii de calitate, aşa cum apar în Recomandarea EQAVET (Anexa II), precum şi ilustrări, exemple de bune practici, preluate de pe site-ul EQAVET (cu permisiunea Secretariatului EQAVET), oferite de membrii reţelei. Studiile de caz (inustrările) privind România au fost excluse, din motive lesne de înţeles: experienţa românească este mult mai bine cunoscută iar sursele de informaţii disponibile sunt mult mai abundente.
Indicatorul Nr. 1. Relevanta sistemelor de asigurare a calitatii pentru furnizorii de EFP:
Definiţie:
(a) proporția furnizorilor care aplică sisteme interne pentru asigurarea calității definite prin lege/din proprie inițiativă;
(b) proporția furnizorilor de EFP acreditați.
Tipul indicatorului:
Indicator general pentru asigurarea calității. Indicator de context/de intrare
Este util pentru:
- Promovarea unei culturi a îmbunătățirii calității la nivelul furnizorilor de EFP.
- Creșterea transparenței calității formării.
- Îmbunătățirea încrederii reciproce înceea ce privește furnizarea serviciilorde formare.
Indicatorul Nr. 2. Investitia în instruirea profesorilor si a formatorilor
Definiţie:
(a) numărul profesorilor și al formatorilor careparticipă la activități de formare complementară
(b) valoarea fondurilor investite
Tipul indicatorului:
Indicator general pentru asigurarea calității. Indicator de intrare/de proces.
Este util pentru:
- Promovarea responsabilizării profesorilorși formatorilor în procesul dezvoltării calității în EFP.
- Îmbunătățirea capacității EFP de a răspunde la cererea în evoluție depe piața muncii.
- Dezvoltarea capacităților individualede învățareÎmbunătățirea rezultatelor cursanților.
Indicatorul Nr. 3. Rata participarii la programele de EFP
Definiţie:
Numărul participanților la programele de EFP, în funcție de tipul de program și de criteriile individuale.
Tipul indicatorului:
Indicator de susținere a obiectivelor de calitate pentru politicile EFP. Indicator de intrare /de proces /de ieșire.
Este util pentru:
- Obținerea informațiilor de bază la nivelul sistemului și al furnizorilor privind atractivitatea EFP.
- Susținerea creșterii accesului la EFP, inclusiv al grupurilor dezavantajate.
Indicatorul Nr. 4. Rata de finalizare a programelor de EFP
Definiţie:
Numărul persoanelor care au încheiat cu succes /au abandonat programele de EFP, în funcție detipul de program și de criteriile individuale.
Tipul indicatorului:
Indicator de susținere a obiectivelor de calitate pentru politicile EFP. Indicator de proces /de ieșire. Indicator de rezultat.
Este util pentru:
- Obținerea informațiilor de bază în ceea ce privește realizările educaționale și calitatea proceselor de formare.
- Calcularea ratelor de abandon comparativ cu ratele de participare.
- Susținerea finalizării cu succes drept unul din obiectivele principale pentru calitatea în EFP.
- Susținerea furnizării de servicii de formare adecvate, inclusiv pentru grupurile dezavantajate.
Indicatorul Nr. 5. Rata de plasare dupa finalizarea programelor de EFP
Definiţie:
(a) destinația cursanților EFP la un anumit moment de la încheierea perioadei de formare, în funcție de tipul de program și de criteriile individuale;
(b) proporția cursanților angajați la un anumit moment de la încheierea perioadei de formare, în funcție de tipul de program și de criteriile individuale.
Tipul indicatorului:
Indicator de susținere a obiectivelor de calitate pentru politicile EFP. Indicator de rezultat.
Este util pentru:
- Susținerea creșterii nivelului de ocupare a forței de muncă.
- Îmbunătățirea capacității EFP de a răspunde la cererile în evoluție de pe piața muncii.
- Susținerea furnizării de servicii de formare adecvate, inclusiv pentru grupurile dezavantajate.
Indicatorul Nr. 6. Utilizarea aptitudinilor dobândite la locul de munca
Definiţie:
(a) informații privind ocupația persoanelor după încheierea perioadei de formare, în funcție de tipul de program și de criteriile individuale;
(b) nivelul de satisfacție a persoanelor și a angajatorilor față de aptitudinile /competențele dobândite.
Tipul indicatorului:
Indicator de susținere a obiectivelor de calitate pentru politicile EFP. Indicator de rezultat (amestec de date calitative șicantitative).
Este util pentru:
- Creșterea nivelului de ocupare a forței de muncă.
- Îmbunătățirea capacității EFP de a răspunde la cererile în evoluție de pe piața muncii.
- Susținerea furnizării de servicii de formare adecvate, inclusiv pentru grupurile dezavantajate.
Indicatorul Nr. 7. Rata somajului în functie de criteriile individuale
Definiţie:
Conform definiţiei naţionale.
Tipul indicatorului:
Informații de context. Indicator de context.
Este util pentru:
- Definirea contextului politicii decizionale la nivelul sistemului de EFP.
Indicatorul Nr. 8. Prevalenta grupurilor vulnerabile
Definiţie:
(a) procentajul participanților la EFP clasificați ca grupuri dezavantajate (într-o regiune definită sau arie de proveniență) în funcție de vârstă și sex;
(b) rata succesului grupurilor dezavantajate în funcție de vârstă și sex.
Tipul indicatorului:
Informații de context. Indicator de context.
Este util pentru:
- Definirea contextului politicii decizionale la nivelul sistemului de EFP.
- Susținerea accesului la EFP al grupurilor dezavantajate.
- Susținerea furnizării unei formăriadecvate pentru grupurile dezavantajate.
Indicatorul Nr. 9. Mecanisme de identificare a nevoilor de formare pe piata muncii
Definiţie:
(a) Informații privind mecanismele instituite pentru identificarea cererilor în schimbare la diferite niveluri;
(b) dovada eficacității acestora.
Tipul indicatorului:
Informații de context. Indicator de context /de intrare (informații calitative).
Este util pentru:
- Îmbunătățirea capacității EFP de a răspunde la cererile în schimbare de pe piața muncii.
- Susținerea creșterii nivelului de ocupare a forței de muncă.
Indicatorul Nr. 10. Planuri utilizate pentru promovarea unui acces mai bun la EFP
Definiţie:
(a) Informații privind planurile existente ladiferite niveluri;
(b) dovada eficacității acestora.
Tipul indicatorului:
Informații de context. Indicator de proces (informații calitative).
Este util pentru:
- Promovarea accesului la EFP ,inclusiv al grupurilor dezavantajate.
- Susținerea furnizării unei formări adecvate.