Asigurarea calităţii este o prioritate centrală a politicilor privind educaţia, având în vedere şi faptul că cele mai multe responsabilităţi din domeniul educaţiei şi formării profesionale (EFP) sunt delegate la nivelul instituţiilor din domeniu, furnizorii de EFP având o mare de autonomie în proiectarea propriilor sisteme de asigurare a calităţii. Auto-evaluarea la nivelul furnizorilor de formare este punctul de plecare pentru evaluarea externă a calităţii, realizată de către Inspectoratul pentru Educaţie. Supravegherea şi monitorizarea realizate de către Inspectorat are loc prin intermediul unor vizite anuale şi este proporţională cu auto-evaluarea: furnizorii cu un sistem de calitate bine dezvoltat sunt monitorizate mai puţin intensiv.
Dintre aspectele luate în considerare atât la autoevaluare cât şi la evaluarea externbă, putem menţiona:
Un pas important a fost crearea, în august 2002, a unui centru naţional de examinare (Kwalititeits Examinering Centrum – KCE, Centrul de Calitate pentru Examene), prin cooperarea dintre instituţiile de învăţământ şi piaţa muncii (aceasta din urmă reprezentată prin organizaţiile reprezentative ale angajatorilor, angajaţilor şi furnizorilor de formare). Scopul acestei noi instituţii este îmbunătăţirea calităţii examenelor din cadrul programelor de EFP acreditate, precum şi toate aspectele conexe. Sarcinile KCE includ definirea şi menţinerea standardelor de calitate pentru examinare şi validarea externă a calităţii examinărilor.
În Olanda a fost creat şi un serviciu de consultanţă independent, Centrul pentru Inovaţie în Educaţie şi Formare (CINOP), specializat în învăţarea pe parcursul întregii vieţi, EFP, educaţia adulţilor, orientare profesională şi dezvoltarea resurselor umane în Olanda. Acesta acţionează ca un “think-tank” pentru guvernul olandez şi este, prin urmare, o organizaţie esenţială în asigurarea calităţii în EFP, inclusiv pentru implementarea Recomandării EQAVET (fiind Punct Naţional de Referinţă pentru Asigurarea Calităţii). Pe baza experienţei dobândite, CINOP a fost angajat în servicii de consultanţă pentru guvernul olandez pentru dezvoltarea unei politici naţionale în domeniul învăţării pe parcursul întregii vieţi, pe baza strategiei de la Lisabona.