GNAC | Slovacia
756
page-template-default,page,page-id-756,page-child,parent-pageid-134,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive
 

Slovacia

Mecanismele de asigurare a calităţii în educaţie şi formare profesională sunt cele aplicate în sistemul general de învăţământ. Directorii de şcoală şi inspectorii din cadrul Inspectoratului Şcolar de Stat au puteri legale pentru a evalua calitatea educaţiei, mai ales în privinţa performanţei elevilor. Preocuparea privind calitatea este dovedită de decretul Ministerului Educaţiei nr. 9 / 2006 privind Structura şi Conţinutul Educaţiei, care a obligat şcolile să îşi asume o declaraţie de misiune şi proceduri de auto-evaluare.

Cu toate acestea, la nivelul anului 2008, Raportul privind EFP indică în mod clar că nu există o politică relevantă în domeniul asigurării calităţii, precum şi faptul că nu fost dezvoltat până în prezent nici un model de calitate la nivel naţional.

Cadrul Comun pentru Asigurarea Calităţii, propus prin recomandarea EQAVET a avut o influenţă limitată în practică. Cu excepţia activităţilor din cadrul învăţământului superior şi un exemplu pozitiv privind introducerea sistemului de management al calităţii (iniţiat de şcolile secundare din Slovacia de Est), nu au existat acţiuni de succes în acest sens.

În formarea profesională continuă şi pentru piaţa muncii, controlul calităţii a fost lăsat, până acum, în sarcina furnizorilor de formare şi a feedback-ului clienţilor. În ciuda mai multe apeluri pentru introducerea certificării furnizorilor, mecanismul de verificare a a calităţii este obligatoriu doar în pentru acreditarea programelor de studiu din învăţământul superior.

Acreditarea furnizorilor de EFP continuă, deşi nu este obligatorie pentru a intra pe piaţă, a fost iniţial necesară prin lege pentru furnizorii plătiţi de către serviciile de ocupare. În ciuda acestor realităţi, trebuie remarcat faptul că managementul calităţii este abordat pe larg în Programul Operaţional pentru Educaţie (finanţat din Fondul Social European) pentru perioada 2007-2013. Inexistenţa sistemului naţional de management al calităţii a fost constatată ca punct slab iar introducerea sistemelor de management al calităţii în toate segmentele de educaţie şi formare (inclusiv la nivel regional şi la nivelul formării profesionale continue şi învăţării pe parcursul întregii vieţi) a fost indicată ca un obiectiv important de atins. În acest sens, sunt necesare eforturi clare şi investiţii pentru a concepe şi implementa un sistem de asigurare a calităţii pentru educaţie şi formare profesională la nivel naţional.